A-kasse for callcenter-medarbejdere
Som callcenter-medarbejdere har du frot valg på alle hylder, når det kommer til valget af a-kasse. Der er dog stor forskel på priserne på a-kasserne, og da du betaler hver måned, kan der være mange penge at spare hvert år ved at vælge en af de lidt billigere a-kasser.
Som callcenter-medarbejdere har du som så mange andre brug for et sikkerhedsned i tilfælde af, at du skulle blive ledig, og derfor er det altid godt at sikre sig med en a-kasse.
Dagpengebeløbet, som du får udbetalt, er dog det samme uanset hvilken a-kasse du vælger, og derfor er der ingen grund til at vælge en dyr a-kasse.
Herunder har vi lavet et samlet overblik over det man kalder for tværfaglige a-kasser, altså a-kasser som optager alle personer uanset deres faglige baggrund. Du kan bruge tabellen til at finde en a-kasse, som passer til dine behov og din pengepung.
4 gode a-kasser for callcenter-medarbejdere
Vi har herunder fundet 4 af de bedste og billigste tværfaglige a-kasser, hvor callcenter-medarbejdere kan melde sig ind. Hvis a-kasserne også tilbyder fagforening, er prisen for dette også angivet.
Optager callcenter-medarbejdere
4.4 / 5 på Trustpilot
Det Faglige Hus har den billigste a-kasse + fagforening.
Optager callcenter-medarbejdere
4 / 5 på Trustpilot
Akademikernes er en billig a-kasse med fokus på akademikere.
Optager callcenter-medarbejdere
4.6 / 5 på Trustpilot
Krifa er en solid a-kasse med et billigt kontingent.
Optager callcenter-medarbejdere
4.4 / 5 på Trustpilot
Frie er en billige a-kasse med en prisvindende lønsikring.
Data opdateret: 15.01.2025
Genrelt kan følgende a-kasser anbefales til callcenter-medarbejdere:
- Det Faglige Hus a-kasse
- Akademikernes a-kasse
- Krifa a-kasse
- Frie a-kasse
Hvorfor skal jeg, som callcenter-medarbejder, melde mig ind i en a-kasse?
Som callcenter-medarbejder er det fornuftigt at melde sig ind i en a-kasse, og det er der flere årsager til. A-kassen er nemlig dit sikkerhedsnet, hvis du en dag skulle stå uden arbejde som callcenter-medarbejder. De udbetaler dagpenge (eller supplerende dagpenge) til dig, og dermed er de din forsikring mod at ende på kontanthjælp, hvis du en dag mister dit arbejde. Før du kan få gavn af din a-kasse, skal du dog sørge for at opfylde følgende krav:
- Du skal være medlem af en a-kasse og have betalt et fast månedligt kontingent til a-kassen i mindst et år.
- Du skal have haft arbejde i minimum 52 uger i løbet af de seneste tre år.
- Du skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og være aktivt jobsøgende.
Disse krav gælder, uanset om du er callcenter-medarbejder eller ansat inden for et andet erhverv eller en anden branche. På samme måde skal du heller ikke nødvendigvis have arbejdet som callcenter-medarbejder i 52 uger de seneste tre år. Du kan sagtens have haft andre typer jobs inden for samme periode.
Som callcenter-medarbejder er det ikke en selvfølge, at du arbejder fuldtid – eller bliver ved med det. Du kan derfor sagtens have en deltidsstilling (eller ryge ned på en), og i sådan en situation er det også fornuftigt at være medlem af en a-kasse. Hvis du har en deltidsstilling, kan du nemlig få supplerende dagpenge, og du er ganske enkelt berettiget til supplerende dagpenge, hvis du arbejder mindre end 30 timer om ugen. Du kan dog højest modtage supplerende dagpenge i 30 uger inden for en periode på 104 uger, men lige så snart du kommer i arbejde igen og har 12 måneders sammenhængende arbejde, begynder du at spare op på ny.
Hvad kan en a-kasse ellers bidrage med?
En a-kasse kan bidrage med meget mere end økonomisk sikkerhed i form af dagpenge og supplerende dagpenge, hvis du en dag bliver arbejdsløs. A-kassen har nemlig også til formål at hjælpe dig tilbage på arbejdsmarkedet, og derfor kan du i en ledighedsperiode blive tilbudt:
- 1:1 med en a-kasse-konsulent.
- Workshops og kurser.
- Praktikforløb.
- Feedback på CV og ansøgninger.
Udover at hjælpe dig økonomisk, hvis du en dag skulle stå uden job, hjælper a-kassen dig også, hvis du skal på barsel eller bliver sygemeldt.
Du kan både være fuldtids- og deltidsforsikret i en a-kasse, og hvert medlemskab henvender sig til forskellige målgrupper. Det deltidsforsikrede medlemskab er for dig, der arbejder 30 timer om ugen – eller mindre. Her modtager du 60 % af det fulde dagpengebeløb i tilfælde af ledighed. Det fuldtidsforsikrede medlemskab er derimod for dig, der arbejder mere end 30 timer om ugen. Som fuldtidsforsikret modtager du derfor også det fulde dagpengebeløb i tilfælde af ledighed.
Hvad laver en callcenter-medarbejder?
Som callcenter-medarbejder består dit job i at tale i telefon. Du kan både være ansat inden for det offentlige og det private samt inden for et væld af brancher og erhverv, og af den grund kan formålet med dit arbejde også være mange forskellige ting. Typisk går det dog ud på at sælge produkter eller indsamle informationer til research- eller analysearbejde.
Langt de fleste callcenter-medarbejdere arbejder inden for telemarketing, hvor det er dem, der ringer til kunderne. Som tidligere nævnt kan det både være for at sælge eller opsamle information, og hvis det er med henblik på salg, ses det ofte inden for salg af abonnementer til private og erhverv.
Det kræver ikke nogen uddannelse at sidde som callcenter-medarbejder, men du skal til gengæld være af en vis støbning. Jobbet er til tider stressende og ensformigt, og du skal derfor både være god til at arbejde effektivt og under pres såvel som at være imødekommende og venlig.